14/1/2013
Leandre Romeu
Un dels mals endèmics de la societat catalana ha estat, i en certa mesura ho continua estant, el provincianisme i la manca de visió Espanya enllà. I el sector del vi no se n’ha escapat. És més, ha estat un dels més afectats per diverses bandes. Tant per la banda de les empreses productores com per la banda dels distribuïdors, dels venedors o dels consumidors.
Per la banda de les empreses, tot i millorar a partir del boicot del cava, el sector del vi i del cava s’havia centrat en el mercat de l'Estat espanyol i l’havia convertit en la principal font de negoci. El vi català depenia massa d’un sol mercat, que a més a més és capriciós i depèn del que pugui dir un polític. Això, és cert, ha anat canviant i aquest darrers anys les exportacions i la internacionalització del sector ha anat en augment. Aquest és l’únic camí per les empreses vitivinícoles del país, i per la majoria d’empreses de la resta de sectors també. Hem d’entendre d’una vegada que el nostre mercat és el món. Com més presència tinguem en mercats diversos, més oportunitats de negoci i d’accedir a nous consumidors aconseguirem.
A més, gaudim d’un moment propici per fer-ho. Mai abans la tecnologia i les comunicacions havien fet tant fàcil aquests contactes. Hem de deixar enrere la visió espanyola i perdre la por a bastir aliances, projectes, a qualsevol racó del món. Hem de sortir a vendre els nostres productes al llarg i ample dels cinc continents. Una de les altres eines que hem d’assolir i que ens ajudaran molt en aquesta empresa són els idiomes. És imprescindible per les empreses de vi a casa nostra assolir aquesta competència.
Pel que fa a una altra banda, la dels distribuïdors, venedors i consumidors, la mentalitat poruga, perdonavides, ens havia portat a no trobar vins de casa nostra en quasi cap restaurant ni en botigues del nostre territori. En aquest aspecte les coses també han canviat i per sort en molts establiments es troben en normalitat productes del territori. Però encara hi ha molta feina a fer i molts indrets on falta arribar-hi amb més força. Hem d’oferir els nostres productes a tota la gent que viu aquí i als turistes que ens visiten. Ens hem de diferenciar, especialitzar, per ser dignes de ser visitats i escoltats. Hem de ser els primers prescriptors dels nostres productes des de tots els àmbits.
Trenquem les barreres, les pors i esborrem del nostre catàleg aquella màxima que diu que tot el que ve de fora ha de ser millor. Presentem-nos al món amb tot el que tenim i amb les nostres millors potencialitats com qualsevol altre. Siguem com qualsevol país del món, almenys actuem com a tal i les coses ens començaran anar a millor.
Leandre Romeu és copromotor del projecte de desenvolupament econòmic local de la Conca de Barberà La Conca 5.1