Augmenta el consum de vi català a Catalunya i al món

30/1/2016
Ho indica un informe elaborat per la Generalitat a través d’ACCIÓ, que identifica un total de 853 empreses i entitats en aquest sector amb un volum de negoci total de 1.600M€.
El volum de vendes del sector dels vins i caves a Catalunya ha crescut fins als 1.600M€. Ho indica un informe elaborat per la Generalitat a través d’ACCIÓ, que identifica un total de 853 empreses, cooperatives i autònoms  amb un volum de negoci total de 1.600M€ al 2013 (últimes dades disponibles). Respecte al 2008, la facturació agregada de les empreses ha crescut de mitjana un 4,66%. Les empreses mitjanes, amb una facturació entre 10M€ i 50€, són les que han experimentat un major creixement i una millor rendibilitat.
L’estudi, que ha estat presentat avui a la seu d’ACCIÓ, analitza el sector estimant la seva actualització, detectant tendències i canvis en els models de negoci, per acabar apuntant reptes estratègics pel conjunt del sector.
Pel que fa als vins venuts sota les 11 DO catalanes, han guanyat 4,4 punts de quota de mercat intern respecte a les últimes estadístiques. Han passat d’un 27,8% (2009) a un 33,7% (2014), fet que demostra una clara tendència de creixement i bonança del sector a Catalunya. L’estudi també destaca el total d’exportacions de les DO’s de Catalunya amb un 46,3% de les vendes.
Pel que fa a l’exterior, l’estudi destaca que es produeix un augment de consum als països no productors com Austràlia, EUA, Canadà, Rússia i Brasil, tot i que aquest consum deixa de ser majoritàriament diari i augmenta el consum esporàdic vinculat a ocasions especials.
L’estudi detecta nous perfils de consumidors, com els millenials, persones d’entre 21 i 33 anys que veuen el vi com un luxe assequible. Aquestes noves generacions de consumidors de vins i caves busquen noves experiències i, per això, molts d’ells formen part de wine clubs o tasting groups. L’informe indica que el nombre de millennials que prefereix cervesa en comptes de vi ha disminuït d’un 33% a un 27% en tres anys. Els millenials opten per vins que que siguin més refrescants, afruitats i més fàcils de beure, fet que provoca una major tendència a la drinkability enfront a la digestability. Els baby boomers (46-64 anys) continuen essent el perfil de consumidors que més vins i caves consumeixen, amb un 39% del total.
En un sector en què la competència és molt forta, amb més de 5.000 cellers i més de 22.000 marques només a l’Estat espanyol, la saturació d’oferta i concentració de grans grups fa que les empreses busquin noves estratègies per posicionar-se. La majoria es centren en crear experiències: crear nous formats de packaging, facilitar la compra online i fomentar l’enoturisme són les propostes amb més força. L’estudi planteja l’enoturisme com una de les vies més ràpides i atractives per arribar als consumidors, i que la ruta del Penedès és líder a l’Estat espanyol arribant als gairebé 500.000 visitants cada any.
L’objectiu de l’estudi, realitzat amb la col·laboració de Cluster Development és facilitar al sector dades, tendències i reptes estratègics per impulsar-ne la seva competitivitat. L’elaboració d’aquest informe s’emmarca dins les actuacions de la Generalitat per impulsar la política de clústers: agrupacions d’empreses i institucions d’un mateix sector que comparteixen una plataforma per créixer, generar massa crítica, compartir reptes i tendències del mercat, fer treball en xarxa, incrementar la seva visibilitat i projectar-se al món.